Het Healey Museum zal gesloten zijn 8-9-10 Juli 2016.

Dit in verband met de deelname van het Healey Museum Raceteam aan de Classic Le Mans met de 54FAC de ex works Sebring 3000 Austin Healey.

Rijders zijn de 22 voudig deelnemer aan de 24Hrs race Jan Lammers en Jaap Sinke.

Aangezien tevens het 25 jarig jubileum van DHC gevierd word op Le Mans zitten alle vrijwilligers in Le Mans.

54FAC by Healey Museum Raceteam


Gisteren, 19 December, was een kleine selecte groep van enthousiastelingen uitgenodigd om naar het Healey Museum te komen voor een speciale gebeurtenis. De bezoekers die het pand betraden werden ogenblikkelijk in beslag genomen door wat de contouren van een auto leken, maar verborgen bleef on der een autohoes. Onmiddellijk werden de gesprekken beheerst door de meest wilde gissingen.

Na een woord van welkom door de voorzitter, introduceerde de nieuwe eigenaar het mysterie, maar pas nadat enkele hulpvaardige dames de hoes van het afgeschermde voorwerp optilden, werd het publiek enthousiast, klonk er applaus en was iedereen vol bewondering toen zij oog in oog stonden met ONX113, de laatste en mooiste toevoeging aan de Healey Museum collectie !

Op 6 December 2015 veilde Bonhams in hun New Bond Street veilingzaal deze auto, een van de meest historisch belangrijke Austin-Healeys, een prototype en een van slechts twee 100’s die gebouwd zijn in Coupe vorm door de -toen – net gevormde samenwerking tussen de Austin Motor Company en Donald Healey Motor Company. Op zijn verzoek werd ONX113 uitgerust met een 100S motor terwijl de zusterauto, OAC1 met de eerste 6 cylinder versie werd uitgerust. Na het gereedkomen van ONX113 werd de auto het persoonlijke en geprefereerde vervoersmiddel van Donald Healey. Deze auto werd opgenomen in het Special Test Car ontwikkel programma waardoor deze werd voorzien van Dunlop remschijven, 100S mechanieken en andere innovatieve aanpassingen, waarvan vele uiteindelijk hun weg vonden in de productie Austin-Healeys. DMH hield de coupe tot 1962, toen hij deze te koop aanbood in het nummer van 6 april van het blad Autosport .

In de klassieke auto wereld wordt deze auto in het algemeen beschouwd als de ultieme Healey om te bezitten. Het unieke Gerry Coker ontwerp tilt volgens velen de originele 100 naar het volgend niveau met de vele individuele componenten vanuit het  Special Test Car en ontwikkelingsprogramma, die een eigen geschiedenis hebben. Dit is ook waar de aantrekkingskracht van ONX113 die van Healey en Austin-Healey enthousiastelingen ontstijgt. Volgens elke standaard is het een mooie auto en de toevoeging van zijn beroemde eigenaar, Monte Carlo Rally winnaar, race coureur, sportwagen fabrikant en Royal Air Corps piloot in W.O. I verhoogd alleen maar zijn aantrekkelijkheid. De publieke onbekendheid van DMH’s coupé, die slechts zelden verscheen op evenementen, lijkt  zijn mystiek alleen maar vergroot te hebben..

Sinds de auto werd toegevoegd aan de Arthur Carter verzameling in 1972 – die de auto direct verwierf van Mr. Hamilton, de eerste privé eigenaar – heeft ONX 113 eem relatief beschermd leven gehad met sporadische optredens en onderhoud wanneer noodzakelijk.

Met de presentatie van deze unieke auto in het Healey Museum zijn wij overtuigd dat veel bezoekers de kans zullen aangrijpen om deze schitterende auto te komen bekijken met eigen ogen.

In de komende weken zult u vele publicaties van dit bijzonder nieuws evenement zien verschijnen. Bekijk s.v.p. regelmatig onze facebookpagina’s (w.o. het Healey Museum) en het gerelateerde artikel over deze bijzondere auto van de hand van Joe Jarick, dat binnenkort wordt gepubliceerd.


De legendarische Sebring Sprite WJB707 is sinds kort te bewonderen in het Healey Museum. Stephen Bowen, de huidige eigenaar van de auto, is bereid geweest om deze bijzondere auto voor langere tijd af te staan aan het Healey Museum.

De geschiedenis van deze ex-Ian Walker Sebring Sprite is zo uitgebreid dat wij hier graag verwijzen naar een bijdrage Albert Voogd. Albert heeft alle belangrijke feiten uit de rijke geschiedenis van deze auto op een rijtje gezet: WJB 707 Healey Museum

U treft ook een uitgebreid fotoverslag aan op Facebook


In 1996 wordt Donald Healey opgenomen in de International Motorsports Hall of Fame voor zijn verdiensten in de autosport, gevolgd door opname in de Automotive Hall of Fame in 2004.In 1996 Donald Healey has been inducted into the International Motorsports Hall of Fame for his achievement in motorsport followed by his induction in the Automotive Hall of Fame in Dearborn, Michigan USA in 2004.


Op 15 januari van dat jaar overlijdt Donald Mitchell Healey  in Perranporth,  een paar maanden voor zijn 90e verjaardag.On 15 January this year Donald Mitchell Healey passed away in Perranporth, a few months before his 90th birthday.


In 1978 vierde de Austin Healey zijn 25 jarig bestaan. De Healey familie heeft altijd een grote betrokkenheid getoond voor de vele Austin Healey clubs in alle landen van de hele wereld.  Op de foto snijdt Donald Healey met John Sprinzel de taart aan die werd aangeboden door de Engelse AH club.The Healey family has always demonstrated great interest in the many Austin Healey clubs from all over the world. On the picture Donald Healey cuts the cake along with John Sprinzel celebrating the 25th anniversary of the Austin Healey 100.


In dit jaar krijgt Donald Healey de Koninklijke onderscheiding Commander of the Order of the British Empire uitgereikt door Koningin Elizabeth. Op deze foto wordt hij gefeliciteerd door de burgemeester van Warwick. Op de achtergrond het kasteel van Warwick dat prijkt op het Healey logo.In this year, Donald Healey was made Commander of the Order of the British Empire by Queen Elizabeth. In the photo he is congratulated by the Mayor of Warwick and in the background one can see the Warwick Castle that is featured in the Healey logo.


Donald Healey gaat een samenwerkings-verband aan met autofabrikant Jensen, welke financieel in de problemen zat. Tot 1976 worden  Jensen Healey”s geproduceerd. Donald Healey voor de productielijn van de Jensen Healey in West-Bromwich. Naar eigen zeggen keek hij op deze foto trotser dan hij in werkelijkheid was.Donald Healey starts a new venture with the financially struggling Jensen Company. In the picture Donald Healey stands in front of the production line of Jensen Healey’s in West Bromwich. These cars were built until 1976. He may have looked prouder than he actually was.